ارتباط بین بی نظمی هیجانی و اختلال شخصیت مرزی

بی نظمی عاطفی یک علامت اشکال در سلامت روان است که شامل مشکل در کنترل احساسات و نحوه عمل شما بر روی آن احساسات است. برای اطرافیانتان، احساسات و واکنش‌های شما در مقایسه با چیزی که به آن واکنش نشان می‌دهید نامتناسب به نظر می‌رسند. این مشکل یکی از معضلات اصلی در اختلال شخصیت مرزی می باشد.

مترجم: محمد جواد خدادادی
منابع: https://my.clevelandclinic.org و https://cfhh.ca/blog

بی نظمی عاطفی چیست؟
بی نظمی عاطفی یک علامت اشکال در سلامت روان است که شامل مشکل در کنترل احساسات و نحوه عمل شما بر روی آن احساسات است. برای اطرافیانتان، احساسات و واکنش‌های شما در مقایسه با چیزی که به آن واکنش نشان می‌دهید نامتناسب به نظر می‌رسند. این مشابه است و ارتباط نزدیکی با ناکارآمدی اجرایی دارد .
وقتی احساسات خود را مدیریت یا تنظیم می کنید، می توانید احساسات و واکنش خود را هدایت کنید. اکثر مردم در کودکی یاد می گیرند که چگونه این کار را انجام دهند و با بزرگتر شدن آن را توسعه می دهند. همچنین بخش کلیدی سازگاری یا انعطاف پذیر بودن در برابر چالش ها، یادگیری و موارد دیگر است.
شما می توانید به تنظیم احساسی مانند کنترل صدا برای احساسات خود فکر کنید. هنگامی که از کنترل صدا برای دستگاهی استفاده می کنید، می توانید از بلندی بیش از حد آن جلوگیری کنید. با اختلال در تنظیم عاطفی، مغز شما نمی تواند سیگنال های هیجانی را تنظیم کند. در واقع، کنترل صدا آنطور که باید کار نمی کند، و مدیریت احساسات شما را «بلندتر» و سخت تر می کند.
نمونه ای از تنظیم عاطفی آموخته شده این است که چگونه کودکان در نهایت از عصبانیت های خلقی پیشی می گیرند. در دوران کودکی، کج خلقی طبیعی است و بخشی مورد انتظار از رشد کودک شما است. با بزرگتر شدن کودکان، عموماً یاد می گیرند که چگونه احساسات خود را مدیریت کنند. به همین دلیل است که کج خلقی کمتر می شود و در نهایت متوقف می شود.

بی نظمی عاطفی چگونه به نظر می رسد؟
اثرات بی نظمی عاطفی در آنچه می گویید و چگونه عمل می کنید قابل مشاهده است. برخی از نمونه‌های بی نظمی هیجانی عبارتند از:
• در کنترل خلق و خوی خود مشکل دارید و باعث می شود احساس گیر افتادگی کنید یا نمی توانید احساس بهتری داشته باشید، به خصوص با حالات و احساسات منفی مانند افسردگی، اضطراب و غیره.
• به راحتی از ناراحتی ها یا مزاحمت های کوچک ناامید می شوند.
• نوسانات خلقی.
• رفتار تکانشی.
• مانیا یا هیپومانیا.
• مشکل با احساساتی که در نحوه پیگیری اهداف و دستیابی به نتایج دلخواه دخالت می کنند.
• مستعد از دست دادن مدیریت عصبانیت.
• تحریک پذیری یا عصبانیت مداوم بین طغیانهای خشم.

چه زمانی تنظیم هیجانی مشکل ساز می شود؟
وقتی بی نظمی عاطفی شدید باشد، می تواند علائمی ایجاد کند که زندگی، روابط اجتماعی، شغل و موارد دیگر را مختل کند.

برخی از اثرات شدیدتر می تواند شامل موارد زیر باشد:
• طغیان های کلامی (فریاد، داد و بیداد، جیغ یا گریه).
• رفتار پرخاشگرانه یا حتی خشونت آمیز (نسبت به اشیا، حیوانات یا افراد).
• مشکل در حفظ دوستی ها، روابط یا سایر اشکال ارتباط اجتماعی.

بی نظمی عاطفی نشانه بسیاری از شرایط سلامت روان است. برخی از نمونه ها عبارتند از:
• اختلالات مخرب، کنترل تکانه و رفتار، به ویژه اختلال سلوک ، اختلال اختلال در نظم خلقی مخل و اختلال نافرمانی مقابله ای .
• اختلالات مرتبط با تروما، به ویژه اختلال استرس پس از سانحه .
• اختلالات شخصیت (به ویژه اختلال شخصیت مرزی).
• اختلال دوقطبی .
• اختلال وسواس اجباری .
• اختلالات افسردگی .
• اختلالات اضطرابی .

اختلال شخصیت مرزی چیست؟
افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) مجموعه‌ای از احساسات و علائم مرتبط با وضعیت خود را تجربه می‌کنند که کنترل آن‌ها برایشان دشوار است. این بر طرز فکر و احساس آنها در مورد خود و دیگران تأثیر می گذارد. نظریه‌های روان‌شناختی مختلف بیان می‌کنند که اختلال شخصیت مرزی شامل مولفه‌های بی‌نظمی عاطفی و رفتاری است. ( لینهان، ۱۹۹۳).
به عبارت دیگر، BPD یک اختلال سلامت روان پیچیده است که افراد را در پیامدهای مختلف زندگی، از جمله روابط بین فردی، هویت شخصی، رفتار و احساسات تحت تاثیر قرار می دهد.

ویژگی های اختلال شخصیت مرزی
• آینه اختلال خلقی:
اختلال شخصیت مرزی یک وضعیت سلامت روانی شدید است که حدود یک تا سه درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به منابع پژوهشی موجود، تقریباً ده درصد از افرادی که در مراکز سرپایی بستری می‌شوند، با BPD تشخیص داده می‌شوند .اختلال شخصیت مرزی که اغلب به عنوان “اختلال بی نظمی” در نظر گرفته می شود، یکی از شایع ترین اختلالات سلامت روان است که از نظر بالینی تشخیص داده می شود.
• صفات: بی نظمی عاطفی یک نشانه اصلی است که در بیماران BPD مشاهده می شود. افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ممکن است مشکلاتی در کنترل احساسات و رفتارهای خود داشته باشند تا جایی که نتوانند اهداف یا آرزوهای شخصی خود را دنبال کنند. علاوه بر این، آنها ممکن است متوجه شوند که نمی توانند در محیط های مختلف، اجتماعی یا موارد دیگر به طور موثر عمل کنند یا رفتار کنند.
• بی نظمی عاطفی در بیماران BPD: برخی از محققان اختلال در تنظیم هیجانی را به عنوان “ناتوانی در پاسخگویی و مدیریت انعطاف پذیر احساسات” تعریف می کنند. افراد مبتلا به BPD اغلب احساسات منفی شدیدی را تجربه می کنند که می تواند باعث شود آنها عمیقاً آسیب پذیر شوند. این آسیب‌پذیری‌ها می‌توانند به طیف وسیعی از مکانیسم‌های مقابله‌ای نامطلوب منجر شوند.

بی نظمی عاطفی چگونه درمان می شود؟
بسیاری از افرادی که اختلالات عاطفی دارند می توانند یاد بگیرند که اثرات آن را مدیریت کنند. اما درمان ها می توانند یادگیری مدیریت آنها را آسان تر کنند.
اشکال اصلی درمان عبارتند از:
. روان درمانی . همچنین به عنوان درمان سلامت روان شناخته می شود، این درمان شامل کار با یک متخصص سلامت روان است. آنها می توانند به شما کمک کنند تا بفهمید که چگونه و چرا اختلالات عاطفی را تجربه می کنید. بخش کلیدی روان درمانی، یادگیری مهارت ها و راهبردهای مقابله ای است که می تواند به شما در جلوگیری از اثرات شدیدتر اختلالات عاطفی کمک کند.
دارودرمانی. این نوع از درمان ها هم می توانند به شما کمک کنند تا مدیریت احساسات را آسان تر کنید. نحوه انجام این کار به خود دارو، شرایطی که درمان می کند و موارد دیگر بستگی دارد.
بی نظمی عاطفی شرایطی نیست که بتوانید خودتان آن را درمان کنید. شرایط و شرایطی که باعث آن می شود نیاز به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دارد تا آنها را تشخیص دهد و درمان را راهنمایی کند.
بی نظمی عاطفی همچنین می تواند با آسیب یا اختلال در فعالیت مغز رخ دهد. برخی از شرایطی که باعث اختلال در نظم عاطفی می شوند، خطرناک هستند و تعدادی از آنها فوریت های پزشکی هستند که نیاز به مراقبت فوری دارند.

عوارض یا خطرات احتمالی عدم درمان آن چیست؟
شما به طور کلی می توانید با اختلالات عاطفی خفیف سازگار شوید یا یاد بگیرید که با آن زندگی کنید و دریافت درمان می تواند کمک کننده باشد.

بی نظمی عاطفی در صورت متوسط تا شدید می تواند اثرات منفی عمده ای بر زندگی شما داشته باشد. بی نظمی عاطفی می تواند بسیاری از زمینه های زندگی را مختل کند، از جمله:
• دوستی ها و روابط خانوادگی.
• تحصیلات.
• حرفه.
در شدیدترین موارد، افراد مبتلا به اختلال در نظم عاطفی ممکن است به دلیل مشکلات در کنترل احساسات، پرخاشگر یا خشن شوند. برخی ممکن است دست به خودآزاری یا رفتارهای خودکشی بزنند . دیگران ممکن است بی پروا یا به گونه ای رفتار کنند که آنها را در معرض آسیب های جدی یا مرگ قرار دهد. بی نظمی عاطفی که شامل رفتار پرخاشگرانه یا خشونت آمیز است نیز می تواند منجر به عواقب قانونی احتمالی شود. این شامل برخورد با مجریان قانون، دستگیری یا اتهامات جنایی می شود.

چه زمانی باید اختلال عاطفی توسط پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی درمان شود؟
• وقتی بی نظمی عاطفی زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، صحبت با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ایده خوبی است. اگر اختلالات عاطفی شروع به ایجاد اختلال در بخش های کلیدی زندگی شما از جمله روابط اجتماعی، کار و غیره کرد، صحبت با یک ارائه دهنده بسیار مهم است.
• همچنین هنگامی که تنظیم هیجانی به طور ناگهانی ایجاد می شود، دریافت مراقبت های پزشکی ضروری است. به این دلیل که می تواند یک شاخص کلیدی از شرایط خطرناک یا حتی تهدید کننده زندگی باشد.
• اگر یکی از عزیزان به تدریج دچار اختلالات عاطفی شود، مهم است که او را تشویق کنید تا با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کند. بسیاری از شرایط مرتبط با افزایش سن مانند بیماری آلزایمر یا زوال عقل می توانند باعث اختلال در تنظیم عاطفی شوند که به تدریج ظاهر می شود. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند این شرایط را تشخیص دهد و راهنمایی یا توصیه های درمانی (در صورت امکان) برای کمک ارائه دهد.

چه زمانی برای اختلالات عاطفی در کودک خود کمک بگیرید
• بسیاری از افراد با علائم اختلالات عاطفی در فرزندان خود مواجه می شوند. هنگامی که این مورد است، مهم است که به یاد داشته باشید که تنظیم عاطفی چیزی نیست که کودکان به طور خودکار رشد می کنند. زمان می برد تا آنها یاد بگیرند و در آن بهتر شوند.
• مانند همه مهارت‌ها، برخی از کودکان تنظیم هیجان را سریع‌تر یاد می‌گیرند یا در اوایل آن را بهتر انجام می‌دهند. دیگران ممکن است به کمک بیشتری نیاز داشته باشند. وقتی این مورد دوم است، با فرزندتان صبور باشید. درست همانطور که یادگیری بستن بند کفش یا دوچرخه سواری در جوانی به تمرین و تلاش نیاز داشت، یادگیری نحوه تنظیم احساسات نیز می تواند چالش برانگیز باشد. حمایت از فرزندتان می‌تواند این کار را بسیار آسان‌تر کند و تفاوت عمده‌ای در نحوه تأثیر اختلالات عاطفی بر او در طول زندگی ایجاد کند.
• اگر نگران هستید که تنظیم عاطفی فرزندتان آنطور که باید رشد نمی کند، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. آنها می توانند ارزیابی کنند که آیا دلیلی برای نگرانی وجود دارد یا خیر. آنها همچنین می توانند منابع یا توصیه هایی را بدون در نظر گرفتن اینکه آیا فرزند شما شرایطی مرتبط با مشکلات تنظیم عاطفی خود دارد ارائه دهند.

چه زمانی باید کمک اضطراری دریافت کرد
مهم: بی نظمی عاطفی اغلب می تواند شامل افکار و رفتارهای خودآزاری یا خودکشی باشد. اگر افکاری در مورد آسیب رساندن به خود، از جمله افکار خودکشی، یا آسیب رساندن به دیگران دارید، باید به اورژانس مراجعه کنید یا با اورژانس اجتماعی با تلفن ۱۲۳ تماس بگیرید.

و کلام آخر…..

زندگی با عزیزانی که از اختلالاتی مانند اختلال مرزی و یا عدم تنظیم هیجانی یا عاطفی رنج می برند نیازمند برخورداری از حمایت تخصصی و حرفه ای روانشناختی می باشد. به امید آسایش همه محمد جواد خدادادی