شناخت روان درمانی و نحوه عملکرد آن(۲)

در ادامه مطالب قبل بیاموزید که چگونه روانشناس انتخاب کنید، درمان چگونه کار می کند، چه مدت طول می کشد و چه چیزهایی باید و نباید در طول روان درمانی اتفاق بیفتد…

مترجم: محمد جواد خدادادی
منبع: https://www.apa.org

انتخاب روانشناس
چگونه می توانید از بین روانشناسان و مشاوران دارای مجوز کسی را که برای شما مناسب است پیدا کنید؟
روانشناسان و بیماران با هم کار می کنند، بنابراین تطابق مناسب بین این دو نفر بسیار مهم است. “ترکیب” خوب با روانشناس شما بسیار مهم است، بنابراین از پرسش در خصوص میزان آموزش، تخصص بالینی و تجربه درمان روانشناس یا مشاور در رابطه با مشکلاتی مانند مشکل شما نترسید. چه از طریق تلفن با یک روانشناس مصاحبه کنید، چه در طول یک مشاوره ویژه ۱۵ دقیقه ای، یا در اولین جلسه خود، به دنبال کسی باشید که به شما احساس راحتی و اعتماد به نفس القا کند.
اما بررسی موارد عملی تر نیز مهم است.


چه چیزی باید از خود بپرسید؟
هنگامی که برای انتخاب روانشناس آماده شدید، به نکات زیر فکر کنید:
• آیا می خواهید خودتان، با همسر یا همسرتان یا با فرزندانتان روان درمانی کنید؟
• اهداف اصلی شما از روان درمانی چیست؟
• اگر از جیب خود پرداخت کنید، چقدر می توانید بپردازید؟
• حاضرید چه مسافتی را طی کنید؟
• چه روزها و زمان هایی برایتان مناسب است؟
از یک روانشناس چه چیزی باید پرسید؟
شما باید اطلاعاتی را از روانشناسانی که نام آنها را جمع آوری کرده اید جمع آوری کنید.
بهترین راه برای برقراری ارتباط اولیه با روانشناس تلفنی است. در حالی که ممکن است وسوسه شوید که از ایمیل استفاده کنید، اما در مورد محرمانگی از امنیت کمتری نسبت به تلفن برخوردار است. به هر حال احتمالا با یک روانشناس یا فرد مسئولی در کلینیک صحبت خواهید کرد و صحبت کردن برای همه سریعتر از نوشتن است.
روانشناسان اغلب با مراجعان مشغول هستند و ممکن است همیشه تلفن هایتان را بلافاصله پاسخ ندهند. فقط یک پیام با نام، شماره تلفن و شرح مختصری از وضعیت خود بگذارید.
پس از اتصال، برخی از سوالاتی که می توانید از یک روانشناس بپرسید عبارتند از:
• آیا شما بیماران جدید را پذیرش می کنید؟
• آیا با مردان، زنان، کودکان، نوجوانان، زوج ها یا خانواده ها کار می کنید؟
• آیا شما یک روانشناس دارای مجوز هستید؟
• زمینه های تخصص شما چیست؟
• آیا تجربه کمک به افرادی با علائم یا مشکلاتی مانند من را دارید؟
• رویکرد شما برای درمان چیست؟ آیا درمان هایی که استفاده می کنید برای مقابله با مشکل من مؤثر بوده است؟
• هزینه های شما چقدر است؟
• سیاست های شما در مورد مواردی مانند قرار ملاقات های از دست رفته چیست؟
اگر نگرانی های خاصی دارید که برای شما مشکل ساز است، از روانشناس در مورد آنها بپرسید. برای مثال، ممکن است بخواهید با یک روانشناس کار کنید که دیدگاه های مذهبی یا پیشینه فرهنگی شما را دارد. در حالی که برخی از روانشناسان نسبت به دیگران تمایل بیشتری به افشای اطلاعات شخصی دارند، پاسخ به شما اطلاعات مهمی در مورد اینکه آیا با هم خوب کار خواهید کرد یا خیر می دهد.
در حالی که شما در حال ارزیابی یک روانشناس هستید، او نیز شما را ارزیابی خواهد کرد. برای اطمینان از موفقیت‌آمیز بودن روان‌درمانی، روان‌شناس باید تعیین کند که آیا در مورد شخصیت و همچنین تخصص حرفه‌ای بینشان تطابق خوبی وجود دارد یا خیر. اگر روانشناس احساس کند که تناسب کافی موجود نیست – شاید به این دلیل که شما به فردی با زمینه تخصصی متفاوت نیاز دارید – او شما را به روانشناس دیگری ارجاع می دهد که بهتر می تواند به شما کمک کند.

شروع شدن

گرفتن اولین قرار
ممکن است از تماس با یک روانشناس عصبی شوید. این اضطراب کاملا طبیعی است. اما داشتن شجاعت برای غلبه بر این اضطراب و برقراری تماس، اولین قدم در فرآیند توانمندسازی خود برای احساس بهتر است. صرف برنامه ریزی برای تماس و پایبندی به آن می تواند احساس آرامش را به همراه داشته باشد و شما را در مسیر مثبت تری قرار دهد.
روانشناسان درک می کنند که برقراری تماس اولیه چقدر می تواند دشوار باشد. اولین تماس برای شما چیز جدیدی است، اما چیزی است که آنها مرتباً آن را انجام می دهند. پیامی با نام، شماره تماس و دلیل تماس خود بگذارید. فقط کافی است بگوییم که علاقه مند به دانستن بیشتر در مورد روان درمانی هستید. هنگامی که تماس شما برگردانده شد، آنها مکالمه کوتاهی را انجام می دهند تا درک بهتری از آنچه نیاز دارید، اینکه آیا می توانند به شما کمک کنند یا خیر، و اینکه چه زمانی می توانید قراری بگیرید، داشته باشند.
ممکن است وسوسه شوید که اولین محل قرار ملاقات موجود را انتخاب کنید. چند دقیقه وقت بگذارید و قبل از انجام کار، بایستید و فکر کنید. اگر با برنامه شما مطابقت ندارد، می توانید بپرسید که آیا زمان های دیگری در دسترس است که ممکن است برای شما مناسب تر باشد.
چه عواملی را باید در نظر بگیرید؟
شما باید در مورد بهترین زمان روز و هفته برای ملاقات با روانشناس خود فکر کنید. عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:
• بهترین زمان روز شما، چه یک فرد صبحگاهی باشید یا یک جغد شب، بدانید چه زمانی در بهترین حالت خود هستید و قرار ملاقات خود را بر اساس آن برنامه ریزی کنید.
• کار کنید، اگر مجبور به مرخصی از کار هستید، از بخش منابع انسانی خود بپرسید که آیا می توانید از مرخصی استعلاجی برای جلسات روان درمانی خود استفاده کنید. همچنین ممکن است بخواهید اولین قرار خود را در اواخر روز برنامه ریزی کنید تا مجبور نباشید بعد از آن به سر کار خود برگردید. اگر موضوع ناراحت کننده ای برای بحث دارید، ممکن است پس از جلسه اول خسته، از نظر عاطفی، پف کرده یا حواس پرت شوید.
• مسئولیت های خانوادگی، معمولاً ایده خوبی نیست که فرزندانتان را همراه داشته باشید، مگر زمانیکه نیاز باشد که فرزندان شما نیز خودشان در درمان شرکت کنند، پس زمانی را انتخاب کنید که فردی برای مراقبت از کودکتان در دسترس باشد.
• سایر تعهدات، یک جلسه روان درمانی معمولاً ۴۵ تا ۵۰ دقیقه طول می کشد. سعی کنید جلسه خود را در زمانی برنامه ریزی کنید که بعد از آن مجبور نباشید برای قرار بعدی خود عجله کنید. نگرانی در مورد دیر رسیدن به تعهد بعدی شما را از جلسه روان درمانی خود منحرف می کند.

چگونه باید برای قرار ملاقات آماده شوم؟
هنگامی که قرار ملاقات گذاشتید، از روانشناس خود بپرسید که چگونه باید آماده شوید. یک روانشناس ممکن است از شما بخواهد:
• مدارک جدید بیمار را برای روانشناس خود پر کنید. روانشناس شما ممکن است وب سایتی با فرم هایی داشته باشد که می توانید قبل از رسیدن به قرار ملاقات خود دانلود و پر کنید. در غیر این صورت، می توانید از روانشناس خود بخواهید فرم ها را برای شما دریافت کند و آنها را در خانه پر کند و نه زمانی که در اتاق انتظار روانشناس نشسته اید.
• از سایر روانشناسان یا ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی که دیده اید سوابق دریافت کنید.
• همچنین ممکن است بخواهید فهرستی از سوالات مانند میانگین مدت درمان، احساسات روانشناس در مورد دارو یا کتاب های خوب در مورد مشکل خود تهیه کنید.
• در مورد درمان بیاموزید. اگر یکی از دوستان شما روان درمانی انجام داده است، از آنها بپرسید که چگونه بوده است یا در مورد موضوع مطالعه کنید. اگر قبلاً روان درمانی کرده اید، به این فکر کنید که در رویکرد روانشناس سابق خود چه چیزی را دوست داشتید و چه چیزی را دوست نداشتید.
• ذهن خود را باز نگه دارید. حتی اگر در مورد روان درمانی شک دارید یا فقط به این دلیل که کسی به شما گفته است باید بروید می روید، مایل باشید آن را امتحان کنید. مایل باشید که باز و صادق باشید تا بتوانید از این فرصت برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خودتان استفاده کنید.
• مطمئن شوید که می دانید کجا می روید. وب سایت روانشناس را بررسی کنید یا نقشه مسیرها را به دفتر روانشناس جستجو کنید.

مراجعه در اولین قرار ملاقات
طبیعی است که وقتی به اولین قرار ملاقات روان درمانی خود می روید، عصبی شوید. اما آماده شدن از قبل و دانستن اینکه چه چیزی باید انتظار داشته باشید می تواند به آرامش اعصاب شما کمک کند.
چی همراهم بیارم؟
یک جلسه روان درمانی معمولی ۴۵ تا ۵۰ دقیقه طول می کشد. برای استفاده بهینه از زمان خود، فهرستی از نکاتی که می خواهید در جلسه اول خود به آنها بپردازید و آنچه می خواهید در روان درمانی روی آنها کار کنید، تهیه کنید. برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد آنچه شما را به روانشناس می آورد آماده باشید. حتی یک ایده مبهم از آنچه می خواهید انجام دهید می تواند به شما و روانشناستان کمک کند تا کارآمد و موثر پیش بروید.

اگر توسط متخصص دیگری مانند یک پزشک شما به او ارجاع داده است، یادداشت هایی در مورد دلیل انجام این کار می تواند مفید باشد. اگر معلمی پیشنهاد کرد که فرزند شما تحت روان درمانی قرار گیرد، ممکن است کارنامه یا یادداشت هایی از معلم او بیاورید. اگر اجازه کتبی بدهید، روانشناس شما نیز می تواند برای کسب اطلاعات بیشتر با این متخصصان تماس بگیرد. سوابق روان درمانی یا تست های روانشناختی قبلی نیز می تواند به روانشناس جدید شما کمک کند تا درک بهتری از شما داشته باشد.
اگر دارویی مصرف می کنید، داروها و دوز مصرفی را یادداشت کنید تا روانشناس شما بتواند این اطلاعات را داشته باشد.
به خاطر سپردن هر چیزی که در طول یک جلسه روان درمانی اتفاق می افتد، می تواند دشوار باشد. یک دفترچه یادداشت می‌تواند به شما کمک کند تا سؤالات یا پیشنهادات روانشناس و سؤالات و ایده‌های خودتان را درک کنید. یادداشت کردن چند مورد در طول جلسه می تواند به شما کمک کند تا در این فرآیند مشارکت داشته باشید.
اکثر مردم بیش از یک جلسه روان درمانی را رزرو می کنند. تقویم خود را بیاورید تا بتوانید قرار بعدی خود را قبل از ترک مطب روانشناس خود تعیین کنید.
همچنین باید نوعی پرداخت همراه داشته باشیدکارت اعتباری، دسته چک یا پول نقد همراه داشته باشید.

چه انتظاری باید داشته باشم؟
برای اولین جلسه، روانشناس شما ممکن است از شما بخواهد که کمی زودتر برای تکمیل مدارک مراجعه کنید، اگر قبلاً این کار را نکرده اید.
نگران نباشید که وقتی جلسه واقعاً شروع شد نمی دانید چه کاری انجام دهید. این طبیعی است که در چند جلسه اول کمی احساس اضطراب کنید. روانشناسان تجربه ای در تنظیم لحن و شروع کار دارند. آنها آموزش دیده اند تا هر جلسه را به روش های موثر راهنمایی کنند تا به شما کمک کنند به اهداف خود نزدیکتر شوید. در واقع، جلسه اول ممکن است مانند یک بازی ۲۰ سوالی به نظر برسد.
رو در رو با شما نشستن، روانشناس شما می تواند با اذعان به شجاعت لازم برای شروع روان درمانی شروع به کار کند. اگر قبلاً از طریق تلفن این کار را نکرده باشد، ممکن است مسائل تدارکاتی مانند هزینه‌ها، نحوه گرفتن یا لغو قرار و رازداری را نیز بررسی کند.

سپس روانشناس ممکن است سؤالی مانند “امروز چه چیزی شما را به اینجا رساند؟” یا “چی شد که تصمیم گرفتی الان به جای یک ماه یا یک سال پیش بیای؟” این کمک می کند تا مشکل خود را شناسایی کنید، حتی اگر مطمئن نیستید که چرا آن را دارید یا چگونه آن را مدیریت کنید. به عنوان مثال، ممکن است بدون اینکه بدانید چه چیزی باعث احساسات شما می شود یا چگونه می توانید آن احساس را متوقف کنید، عصبانی یا غمگین شوید. اگر مشکل آنقدر دردناک است که نمی‌توان در مورد آن صحبت کرد، روان‌شناس نباید شما را مجبور کند که بیشتر از اینکه راحت به اشتراک بگذارید بگویید تا زمانی که یکدیگر را بهتر بشناسید. برای شما اشکالی ندارد که بگویید هنوز آماده صحبت کردن در مورد چیزی نیستید.
روانشناس شما همچنین می خواهد در مورد سابقه مشکلات روانی خود و خانواده شما مانند افسردگی، اضطراب یا مسائل مشابه بداند. همچنین بررسی خواهید کرد که چگونه مشکل شما بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد. روانشناس شما سوالاتی مانند اینکه آیا متوجه تغییراتی در عادات خواب، اشتها یا سایر رفتارهای خود شده اید یا خیر می پرسد. یک روانشناس همچنین می خواهد بداند که شما از چه نوع حمایت اجتماعی برخوردار هستید، بنابراین در مورد خانواده، دوستان و همکاران شما نیز سوال خواهد کرد.
مهم است که در این فرآیند که ممکن است بیش از یک جلسه طول بکشد عجله نکنید. روانشناس در حالی که شما را در این فرآیند راهنمایی می‌کند، به شما اجازه می‌دهد تا هنگام گفتن داستان خود، سرعت خود را تنظیم کنید. همانطور که به روانشناس خود و روند کار اعتماد پیدا می کنید، ممکن است مایل باشید چیزهایی را که در ابتدا برای پاسخ دادن به آنها احساس راحتی نمی کردید به اشتراک بگذارید.
هنگامی که روانشناس شما یک تاریخچه کامل داشته باشد، هر دوی شما برای ایجاد یک برنامه درمانی با یکدیگر همکاری خواهید کرد. این هدف گذاری مشترک مهم است، زیرا هر دوی شما باید برای دستیابی به اهداف خود سرمایه گذاری کنید. روانشناس شما ممکن است اهداف را بنویسد و آنها را برای شما بخواند تا هر دوی شما در مورد آنچه که روی آن کار می کنید روشن باشید.

برخی از روانشناسان حتی یک قرارداد درمانی ایجاد می کنند که هدف درمان، مدت زمان مورد انتظار و اهداف آن را مشخص می کند و مسئولیت های فرد و روانشناس را مشخص می کند.

در پایان اولین جلسه شما، روانشناس نیز ممکن است پیشنهاداتی برای اقدام فوری داشته باشد. به عنوان مثال، اگر افسرده هستید، ممکن است روانشناس توصیه کند به پزشک مراجعه کنید تا هرگونه بیماری زمینه ای مانند اختلال تیروئید را رد کند. اگر درد مزمن دارید، ممکن است به فیزیوتراپی، دارو و کمک برای بی خوابی و همچنین روان درمانی نیاز داشته باشید.

در پایان چند جلسه اول، باید درک جدیدی از مشکل خود داشته باشید، یک برنامه کاری و یک حس امید جدید داشته باشید.