راهکار­های مدیریت اضطراب در کودکان

یاد بگیرید که چگونه علائم اضطراب را در کودکان با این نکات ساده مدیریت کنید تا به کودکان خود کمک کنید تا با اضطراب خود کنار بیایند.

هدف از درمان اضطراب، کمک به کودکان است که یاد بگیرند پاسخهای عاطفی خود را به محرکها مدیریت کنند. اجتناب از محرکها به کودکان کمک نمی­کند تا مقابله کنند و نمی ­توان از همه محرکها اجتناب کرد. در واقع اگرچه اجتناب ممکن است به کودکان در کوتاه مدت کمک کند تا احساس بهتری داشته باشند، اما می­تواند ترسها را در طول زمان تشدید کند. کودکان باید بیاموزند که چگونه احساسات خود را از اضطراب تحمل کنند و راهبردهای مقابله ­ای را برای مدیریت آن توسعه دهند.

psycom.net/kids-coping-skill-anxiety :منبع

ترجمه و تلخیص: سمانه آقاپور

همه بچه ­ها متفاوت هستند و آنچه برای یک کودک خوب است ممکن است برای کودک دیگر جواب ندهد.یادگیری مدیریت علائم اضطراب و مقابله با محرکها به زمان و تمرین نیاز دارد. والدین می­توانند با استفاده از برخی از این راهکارها در خانه به فرزند خود کمک کنند.

استراتژهای ریلکسیشن را تمرین کنید.

بچه ها باید یاد بگیرند که چگونه واکنشهای عاطفی و فیزیکی خود را تنظیم کنند زمانیکه به حالت جنگ یا گریز می­ روند. در اینجا چند تکنیک وجود دارد که ممکن است کمک کند:

۱.تنفس عمیق: آموزش نفس کشیدن رنگین کمان، به کودکان خود با کشیدن نفس­های عمیق و آهسته و فکر کردن به چیزهای مورد علاقه آنها برای مطابقت با هر رنگ به آنها کمک کنید ضربان قلب خود را کاهش دهند و ماهیچه­ های خود را شل کنند. برای افزایش اثربخشی در مواقعی که مضطرب هستند این استراتژی را امتحان کنید.

۲.آرام سازی عضلانی: اکثر بچه­ ها هنگام اضطراب، عضلات خود را منقبض می­کنند. بسیاری حتی نفس خود را حبس می­ کنند. یک فرایند دو مرحله­ای ساده به کودکان کمک می­کند یادبگیرند که از عضلات خود برای کاهش استرس فیزیکی که هنگام اضطراب تجربه می­ کنند استفاده کنند.

الف)یک گروه عضلانی خاص(مانند بازوها و دستها یا گردن و شانه­ها)را منقبض کنند و پنج ثانیه نگه دارند.

ب)گروه عضلانی را رها کنند و متوجه احساس خود شوند.

برای درک بهتر تمام عضلات تحت اضطراب، سرتا پا کار کنید. با تمرین، کودکان می­ توانند این کار را در مدرسه نیز انجام دهند.

۳.یک جعبه آرامش بسازید: یک جعبه را با فعالیتهای آرامش بخش انتخاب شده توسط فرزندتان پر کنید و در جایی از خانه خود یک مرکز آرامش ایجاد کنید. این جعبه می­تواند شامل موسیقی، کتابهای رنگ­ آمیزی، اسباب بازیهای فیجت، یک جعبه ماسه بازی کوچک، خاک رس، کتاب و حیوانات عروسکی باشد.

۴.بنویسید: نوشتن در مورد نگرانی­ها به کودکان کمک می­ کند تا بیاموزند احساس اضطراب خود را تخلیه کنند. کودکان مضطرب تمایل دارند افکار مضطرب خود را برای مدتی طولانی درونی کنند. اغلب، آنها نمی­ خواهند دیگران را مورد نگرانی قرار دهند. اختصاص دادن زمان برای بودن با این احساسات به مدت پانزده دقیقه در هر روز به کودکان کمک می­ کند تا یاد بگیرند که با نگرانی خود کار کنند. سعی کنید یکی از تمرینات را هر روز در زمان مشخصی انجام دهید(یک ساعت قبل از خواب زمان بسیار خوبی است زیرا اضطراب در شب افزایش می­ یابد).

۵.نوشتن و پاره کردن: از کودکتان بخواهید نگرانی ­هایش را روی یک کاغذ بنویسد یا بکشد و آنها را برای شما بخواند و سپس آنها را پاره کند و دور بیندازد. این به بچه­ ها کمک می­ کند نگرانی­های خود را با صدای بلند بیان کنند و آنها را رها کنند.

۶.دفترچه نگرانی: نگه داشتن دفترچه نگرانی به کودکان کمک می­ کند تا ببینند چگونه افکار مضطربشان در طول زمان بهبود می­ یابد. نوشتن نگرانی­های روز و به دنبال آن یافتن یک فکر مثبت به شکستن چرخه تفکر منفی که می­ تواند اضطراب را تشدید کند، کمک می­ کند.

۷.جعبه نگرانی: این یک ابزار عالی برای استفاده قبل از خواب است. از کودکتان بخواهید یک جعبه را با وسایل مورد علاقه­اش تزئین کند. به آنها کمک کنید تا نگرانی­ های روز خود را بنویسند و بعد از اینکه آنها را با شما در میان گذاشتند، آنها را در جعبه قرار دهید. جعبه را برای آنها نگه دارید.

۸.صحبت کردن: وقتی کودکان می ­آموزند که قدرت صحبت کردن با مغز نگران خود را دارند، احساس قدرت می­ کنند تا با استرس­های اضطراب ­آور کنار بیایند. به فرزندتان بیاموزید که افکار مضطرب باعث می ­شوند که ما احساس ناتوانی کنیم، اما صحبت کردن با افکار مضطرب به ما امکان کنترل موقعیت را می ­دهد.

۹.از فرزندان خود بخواهید تا تمرین کنند که بگویند، تو مسئول من نیستی، نگران نباش، من می­دانم که می­توانم از عهده انجام کار بر بیایم. به فرزندانتان کمک کنید تا طرحهای خاصی برای هدف قرار دادن محرکهای خاص ایجاد کنند.

۱۰.توقف فکر: وقتی افکار مزاحم بر بچه ­ها غلبه می­ کنند، آنها به حالت جنگ یا گریز می روند. با گفتن نه، به فرزندتان بیاموزید که قبل از گلوله برفی شدن افکار مضطرب، آنها را متوقف کند. این تکنیک چرخه فکر مضطرب را قطع می­ کند.

۱۱.یک شخصیت بسازید: یکی از چیزهایی که به کودکان خردسال کمک می­کند، ایجاد شخصیتی برای نشان دادن اضطراب است. صحبت کردن با شخصیتی که می­ توانند در لحظه تجسم کنند آسان­تر است. اضطراب دوران کودکی می تواند هم برای کودک و هم برای والدین طاقت ­فرسا باشد، اما قابل درمان است. اگر اضطراب  کودک شما فراگیر است و بر توانایی او برای خوابیدن، حضور در مدرسه و سایر زمینه­ های زندگی او تاثیر منفی می­گذارد، به دنبال ارزیابی از یک متخصص باشید.