درک اضطراب در کودکان، علایم و نشانه ها

اضطراب یک پاسخ طبیعی به استرس است که هر فرد در مقطعی از زندگی خود آنرا تجربه می¬کند. با این حال هنگامی که اضطراب پایدار می‌شود و شروع به تداخل با فعالیت‌های روزانه می‌کند، می‌تواند باعث نگرانی به خصوص در کودکان شود.

منبع: wohum.org

ترجمه و تلخیص: سمانه آقاپور

اضطراب در کودکان غیرعادی نیست و می¬تواند به طرق مختلفی نمایان شود. به عنوان والدین یا مراقبان، درک علائم و نشانه های اضطراب در کودکان ضروری است تا بتوان کمک مناسبی ارائه نمود.

در این مقاله به بررسی موضوع اضطراب در کودکان، از جمله علائم و نشانه ها، می‌پردازیم.

اضطراب چیست؟ اضطراب یک احساس نگرانی، عصبی بودن یا ناراحتی در مورد چیزی با نتیجه نامشخص است. این پاسخ طبیعی به استرس است که می¬تواند در موقعیتهای خاص مانند امتحان دادن یا قبل از مصاحبه شغلی مفید باشد.

با این حال زمانیکه اضطراب پایدار می¬شود و شروع به تداخل با فعالیتهای روزانه می¬کند، می¬تواند باعث نگرانی شود.

درک اضطراب در کودکان

اضطراب محدود به بزرگسالان نیست. کودکان نیز می¬توانند اضطراب را تجربه کنند. درواقع اختلالات اضطرابی یکی از شایعترین شرایط، در سلامت روان کودکان است. طبق گزارش انجمن اضطراب و افسردگی امریکا(ADAA) اختلالات اضطرابی از هر هشت کودک، یک نفر را تحت تاثیر قرار می¬دهد.

انواع اختلالات اضطرابی

چندین نوع اختلال اضطرابی وجود دارد که می¬تواند کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. ازجمله:

*اختلال اضطراب فراگیر(GAD): کودکان مبتلا به این اختلال نگرانی بیش از حد و غیرقابل کنترلی در مورد چیزهای مختلفی مانند مدرسه، خانواده، دوستان یا سلامتی دارند.

*اختلال اضطراب جدایی: کودکان مبتلا به اضطراب جدایی، ترس بیش از حد از جدایی از والدین یا مراقبان خود را دارند.

*اختلال اضطراب اجتماعی: کودکان مبتلا به اضطراب اجتماعی ترس شدیدی از قضاوت و یا طرد شدن در موقعیتهای اجتماعی دارند.

*فوبیای خاص: کودکان مبتلا به فوبیای خاص ترس شدیدی از یک شی یا موقعیت خاص مانند حیوانات، ارتفاعات یا پرواز دارند.

*اختلال هراس: کودکان مبتلا به اختلال پانیک حملات غیرمنتظره و مکرر را تجربه می¬کنند که با علائم فیزیکی مثل تعریق، لرزش و تپش قلب همراه است.

*اختلال وسواس فکری اجباری(OCD) کودکان مبتلا به این اختلال افکار، تصاویر یا تکانه¬های مداوم و مزاحم دارند که آنها را به انجام رفتارهای تکراری یا اعمال ذهنی(اجبار) برای کاهش اضطراب سوق می¬دهد.

علائم و نشانه های اضطراب در کودکان:

اضطراب در کودکان می¬تواند به انواع مختلفی ظاهر شود و علائم ممکن است بسته به سن کودک متفاوت باشد. برخی از علائم و نشانه های رایج در کودکان عبارتند از:

علائم فیزیکی( سردرد، دل¬درد، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، مشکلات خواب، خستگی، تنش عضلانی، بیقراری، تعریق)

علائم رفتاری( اجتناب از موقعیتهای اجتماعی، امتناع از مدرسه رفتن، گریه کردن و یا چسبیدن، پرتاب چیزها، نگرانی بیش از حد در مورد چیزهایی خارج از کنترل، اطمینان طلبی مداوم از والدین یا مراقبان،، مشکل در تمرکز، تحریک پذیری و….)

علل اضطراب در کودکان

علل اضطراب در کودکان می¬تواند متفاوت باشد و ممکن است به عوامل ژنتیکی، محیطی یا اجتماعی مرتبط باشد. کودکانی که سابقه خانوادگی اختلالات اضطرابی دارند بیشتر احتمال دارد که خودشان دچار اضطراب شوند.

عوامل محیطی مانند استرس در خانه یا مدرسه، رویدادهای آسیب¬زا یا قرار گرفتن در معرض خشونت نیز می¬تواند به اضطراب در کودکان کمک کند.

علاوه بر این، کودکانی که در تنظیم احساسات خود مشکل دارند یا تمایل به نگرانی دارند، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به اضطراب باشند.

تاثیر اضطراب بر کودکان

اضطراب می¬تواند تاثیر قابل توجهی بر زندگی کودکان، چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت داشته باشد. اگر اضطراب کنترل نشود منجر به مشکلات تحصیلی، انزوای اجتماعی و مشکلات جسمانی می¬شود.

اضطراب همچنین می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی و یا سایر بیماریهای روانی را در آینده افزایش دهد.