اختلال شخصیت مرزی چگونه تشخیص داده می شود؟

یک تست واحد برای تشخیص اختلال شخصیت مرزی وجود ندارد. اگر فکر می کنید شما یا کسی که می شناسید علائم اختلال شخصیت مرزی را دارید، اولین قدم این است که به دکتر خود مراجعه کنید. یک متخصص بهداشت ابتدا باید شما را به درستی بشناسد. آنها باید یک ارزیابی کامل از سلامت روان، با سؤالاتی در مورد علائم فعلی، سابقه گذشته مانند اقدام به خودکشی، سابقه پزشکی، روابط و پیشینه خانوادگی مانند ترومای دوران کودکی انجام دهند.

منبع: Healt Direct / ترجمه: دکتر پیمان دوستی

برای تشخیص اختلال شخصیت مرزی، باید حداقل ۵ مورد از موارد زیر را داشته باشید:

تلاش های دیوانه وار برای جلوگیری از رها شدن (طرد شدن) واقعی یا خیالی

روابط شدید و ناپایدار مداوم با افراد دیگر، یا به صورت متناوب طرف مقابل را دامنه‌ای از ایده آل سازی و بی ارزش سازی ببینید (خصوصا در خصوص افراد مهم زندگی مانند پدر، مادر، شریک عاطفی، همسر و …) در برخی موارد ممکن است ما حس دوگانه‌ای از خشم و عشق را به افراد مهم زندگی‌مان تجربه کنیم.

تحریف مداوم تصور از خود یا احساس خود

حداقل ۲ رفتار تکانشی که به طور بالقوه آسیب رسان به خود هستند مانند پول خرج کردن تکانه‌ای، روابط جنسی تکانه‌ای، رانندگی پر خطر و …

رفتار خودآزاری مداوم، رفتار خودکشی یا تهدید به خودکشی

احساسات شدیدی که فرد تجربه می‌کنند و ممکن است از چند ساعت تا چند روز به طول بکشد

احساس پوچی طولانی مدت و مزمن

مشکل در کنترل خشم شدید و نامناسب

احساس قطع ارتباط با واقعیت یا داشتن افکار پارانوئید

نوجوانان هم ممکن است علائم اختلال شخصیت مرزی را نشان دهند، اما برای تشخیص باید علائمی داشته باشند که به اندازه کافی شدید باشد که دائماً در عملکرد روزانه به مدت یک سال یا بیشتر اختلال ایجاد کند. نوجوانی با علائم اختلال شخصیت مرزی علائم بسیار شدیدتر و طولانی‌تری نسبت به یک نوجوان معمولی دارد.


این مطلب مربوط به تالار اختلال شخصیت مرزی می‌باشد